Innerlijk Kind Werk

Innerlijk kind Therapie, een metafoor voor ervaringen die je als kind hebt opgedaan en die nog steeds in jou voortleven

De drie meest gestelde vragen over Innerlijk Kind Werk

Je hebt de term Innerlijk Kind Werk vast wel eens voorbij horen komen. Op internet is er veel informatie over terug te vinden, soms zoveel dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Op deze pagina vind je antwoord op drie meest gestelde vragen over Innerlijk Kind Werk:

  • Wat is het?
  • Wat hoe werkt het?
  • Wat levert het jou op?

Veel gebruikte termen

Tevens vind je op deze pagina een overzicht van de veel gebruikte termen en antwoorden op nog veel meer vragen met betrekking tot werken met het Innerlijke Kind.

Artikelen

Onder de veel gebruikte termen staan verschillende artikelen die ik geschreven heb over Innerlijk Kind Werk.
Vraag en Antwoord

Vraag en antwoord

1. Wat is een Innerlijk Kind?

De term Innerlijk Kind wordt gebruikt als metafoor voor dat deel van een volwassene dat de ervaringen, emoties en gedragingen uit de kindertijd met zich meedraagt.

Dit innerlijk kind deel kan zowel positieve als negatieve aspecten van je jeugd bevatten. Wanneer natuurlijke kwaliteiten als speelsheid, helderheid, creativiteit en onschuld ervaren worden, maak je contact met het natuurlijke kind in jou.

Wanneer je contact maakt met onverwerkte trauma’s, angsten of emotionele wonden wordt hiervoor de metafoor van het gekwetste kind gebruikt. 

2. Wat is Innerlijk Kind Werk?

Innerlijk Kind Werk gaat uit van het idee dat iedereen een innerlijk kind in zich heeft wat bepaalde reacties en gevoelens beïnvloedt. Vaak vindt deze beïnvloeding plaats zonder dat iemand zich daar bewust van is.

Als volwassene reageer je hierdoor op een situatie, zoals je dat jezelf als kind hebt aangeleerd. In je lichaam opgeslagen oude emoties en ervaringen vormen de bron van deze reactie. 

Innerlijk Kind Therapie helpt oude wonden helen en te gaan begrijpen waarom je steeds weer terecht komt in situaties waar je niet in wilt zijn. 

Door aandacht te besteden aan je innerlijk kind en te erkennen wat het nodig heeft, kan je verder groeien in het leven. Je zult meer balans, heen beter in balans komen met zichzelf.

3. Wat levert het mij op?

Innerlijk Kind Werk is een werkvorm die in de lichaamsgerichte therapie gebruikt wordt om oude wonden op een duurzame manier te helen en jouw innerlijk kind te gaan begrijpen.

Je ontwikkelt inzicht op de invloed die onverwerkte ervaringen uit jouw jeugd hebben op je huidige gedrag, emoties en gevoelens. Door de ervaringen van jouw innerlijke kind te gaan voelen in je lijf, ontwikkel je compassie voor de gekwetste delen in jou en leer je jouw natuurlijke kwaliteiten weer in eigendom te nemen.

Je ontdekt wat je werkelijk nodig hebt in het leven, waardoor je hier verantwoordelijkheid voor kunt gaan nemen.

Deze helderheid zorgt ervoor dat je de regie over je eigen leven terug kunt pakken. Hierdoor ervaar je weer zingeving en richting, waardoor je als vanzelf weer meer levenslust, vrijheid, plezier en liefde gaat ervaren. 

Veel gebruikte termen in het Innerlijk Kind Werk

Toelichting op veelgebruikte termen in het Innerlijk Kind Werk

Hieronder lees je de toelichting op veelvuldig gebruikt vakjargon en wat daarmee bedoelt wordt. De temen staan in alfabetische volgorde beschreven, zodat je dat wat je zoekt makkelijk terug kan vinden. 

Emoties

Een emotie is een innerlijke beleving of gemoedsbeweging zoals vreugde, angst, boosheid of verdriet en kan door een situatie of gebeurtenis worden opgeroepen.

Innerlijk Kind

Metafoor voor dat deel van een volwassene dat de ervaringen, emoties en gedragingen uit de kindertijd met zich meedraagt.

Innerlijk Kind Werk

Innerlijk Kind Werk is een op het lichaam en cognitie gerichte werkvorm. In deze werkvorm wordt er vanuit gegaan dat iedereen een innerlijk kind in zich heeft wat bepaalde reacties, gevoelens en emoties beïnvloedt. Deze beïnvloeding vind meestal onbewust plaats. Door inzet van innerlijk kind werk kan deze onbewuste reactie bewust gemaakt worden. Hierdoor is iemand weer in staat om regie over het eigen leven terug te nemen. 

Gevoelens

Dit zijn subjectieve, innerlijke ervaringen die we hebben als reactie op gebeurtenissen, gedachten of fysieke sensaties.

Gevoelens vormen een essentieel onderdeel van ons emotionele leven en variëren in intensiteit, duur en impact. Gevoelens kunnen positief, negatief of neutraal zijn en spelen een belangrijke rol in hoe we de wereld om ons heen waarnemen, hoe we ons gedragen, en hoe we met anderen omgaan.

Er zijn verschillende soorten gevoelens:

  1. Basisgevoelens: zijn het gevolg van fundamentele emoties die iedereen ervaart, ongeacht cultuur of achtergrond. Voorbeelden hiervan zijn vreugde, verdriet, angst, boosheid, verrassing en walging.
  2. Complexe gevoelens: Deze gevoelens zijn vaak een combinatie van verschillende basisgevoelens en kunnen subtieler of specifieker zijn. Voorbeelden zijn schuldgevoel, schaamte, jaloezie, trots, hoop en liefde.
  3. Fysieke gevoelens: Gevoelens ervaren we in ons lichaam. Om ze te verwoorden worden gevoelens regelmatig geassocieerd met lichamelijke sensaties, zoals een ‘knoop in je maag’ bij angst of ‘vlinders in de buik’ bij verliefdheid.
  4. Cognitieve gevoelens: Deze gevoelens ontstaan door gedachten of interpretaties van situaties. Hierbij kun je denken aan het gevoel van onzekerheid dat voortkomt uit negatieve zelfreflectie of trots dat door een prestatie.

Gevoelens zijn belangrijk omdat ze ons helpen te begrijpen wat we nodig hebben en wat belangrijk voor ons is. Ze geven signalen die ons kunnen leiden in ons gedrag, zoals het vermijden van gevaar als we angst voelen of het zoeken naar verbinding als we liefde voelen.

Hoewel gevoelens soms intens en overweldigend kunnen zijn, zijn ze tijdelijk en veranderen ze voortdurend. Het vermogen om onze gevoelens te herkennen, te begrijpen en op een gezonde manier te uiten, is essentieel voor je emotionele welzijn en voor het onderhouden van gezonde relaties met anderen.

Natuurlijke kwaliteiten

Natuurlijke kwaliteiten zijn aangeboren of vanzelfsprekende eigenschappen en vaardigheden van een persoon. Dit zijn de talenten, sterke punten en neigingen die iemand van nature bezit, zonder dat daar veel training of inspanning voor nodig is. Ze komen vaak tot uiting zonder bewuste moeite en kunnen zowel fysieke, mentale als emotionele vaardigheden omvatten.

Enkele voorbeelden van natuurlijke kwaliteiten:

  1. Empathie: Een natuurlijk vermogen om je in te leven in anderen en hun emoties aan te voelen.
  2. Creativiteit: Een natuurlijke neiging om nieuwe ideeën te bedenken of op een unieke manier naar dingen te kijken.
  3. Analytisch denken: Het vermogen om problemen te ontleden en logisch te denken zonder veel training of oefening.
  4. Fysieke behendigheid: Sommige mensen zijn van nature atletisch en hebben goede coördinatie of een snelle reflex.
  5. Leiderschap: Een aangeboren gevoel voor leidinggeven, het inspireren en motiveren van anderen zonder dat ze daar bewust over nadenken.
  6. En ook helderheid, speelsheid en plezier zijn voorbeeld van natuurlijke kwaliteiten

Natuurlijke kwaliteiten kunnen verder ontwikkeld worden, maar ze vormen vaak de basis van waaruit iemand zijn of haar vaardigheden en talenten opbouwt. Het herkennen en ontwikkelen van deze kwaliteiten kan iemand helpen om meer voldoening en succes te vinden in verschillende aspecten van het leven.

Onverwerkte ervaringen

Dit zijn ervaringen uit het verleden, vaak uit de kindertijd, die nog steeds emotionele of psychologische impact hebben omdat ze niet op een gezonde manier zijn verwerkt of begrepen.

Onverwerkte ervaringen kunnen leiden tot patronen van denken, voelen en handelen die in het heden problemen veroorzaken. Bijvoorbeeld, iemand die als kind regelmatig is afgewezen, kan als volwassene moeite hebben met het aangaan van intieme relaties of kan overgevoelig zijn voor afwijzing. Deze onverwerkte ervaringen kunnen in therapie naar voren komen, waar ze onderzocht en verwerkt kunnen worden om je te helpen helen waardoor je verder kunt groeien in jouw leven.

Opgeslagen emoties

Deze term verwijst naar emoties die niet volledig zijn verwerkt of geuit op het moment dat ze werden ervaren. Daardoor zijn ze vast blijven zitten in het lichaam of de geest. In plaats van dat deze emoties op een gezonde manier werden losgelaten of geïntegreerd, werden ze onderdrukt, genegeerd en daardoor opgeslagen je systeem. Dit kan gebeuren om verschillende redenen, zoals een onvermogen om de emotie te uiten, angst voor de intensiteit van de emotie, of omdat de situatie het niet toeliet om de emotie te verwerken.

Opgeslagen emoties kunnen zich op verschillende manieren manifesteren:

  1. Lichamelijke klachten: Onverwerkte emoties kunnen zich vastzetten in het lichaam, wat kan leiden tot spanning, pijn of zelfs chronische gezondheidsproblemen. Bijvoorbeeld, stress of verdriet dat niet wordt verwerkt, kan zich manifesteren als spierspanning of hoofdpijn.
  2. Psychische symptomen: Emoties die worden onderdrukt, kunnen bijdragen aan angst, depressie, of andere psychische problemen. Plotselinge emotionele uitbarstingen kunnen ook het gevolg zijn van opgeslagen emoties die naar de oppervlakte komen.
  3. Gedragsmatige patronen: Opgeslagen emoties kunnen resulteren in patronen van gedrag die dienen om de onderliggende gevoelens te vermijden of te compenseren. Bijvoorbeeld, iemand die boosheid heeft opgeslagen, kan dit uiten door passief-agressief gedrag of door woede-uitbarstingen in situaties die dat niet rechtvaardigen.
Oude wonden

Wonden die opgedaan zijn in eerdere fasen van je leven. In het Innerlijk Kind Werk wordt hiermee verwezen naar de wonden opgedaan in de eerste zeven jaar van je leven.

Passief-agressief gedrag

Is een manier van omgaan met boosheid, frustratie, of andere negatieve emoties waarbij iemand deze gevoelens niet direct, maar op een indirecte of ontwijkende manier uit. In plaats van openlijk te zeggen wat hen of haar dwarszit, gebruiken mensen met passief-agressief gedrag subtiele, vaak negatieve manieren om hun gevoelens te laten blijken. Dit gedrag kan verwarrend en frustrerend zijn voor anderen, omdat het vaak niet duidelijk is wat de werkelijke oorzaak van het probleem is.

Enkele voorbeelden van passief-agressief gedrag zijn:

  1. Uitstelgedrag: Iemand stemt in met een taak of afspraak, maar stelt deze voortdurend uit. Indirect laten ze hiermee hun ongenoegen blijken.
  2. Sarcasme: Hiermee uit iemand door oppervlakkige en grappig lijkende opmerkingen, een verborgen boosheid of wrok.
  3. Sabotage: Deze uiting is vaak subtiel. Iemand kan bijvoorbeeld onbewust en toch opzettelijk een taak verkeerd uitvoeren, zodat deze niet goed verloopt. Of dingen vergeten die belangrijk zijn voor de ander.
  4. Zwijgen of kille afstandelijkheid: In plaats van gevoelens uit te spreken, kan iemand zich terugtrekken, zwijgen of afstandelijk worden. Dit is vaak bedoeld om de ander zich schuldig of onzeker te laten voelen.

Passief-agressief gedrag kan ontstaan uit een onvermogen of onwil om gevoelens van boosheid of frustratie direct te uiten. Onbewuste overtuigingen over het leven en onverwerkte pijn liggen hier aan meestal aan ten grondslag. 

Regie

Wanneer je regie hebt, heb je overzicht, geef je sturing en neem je de leiding. Regie over je eigen leven hebben, betekent dat je zelf beslissingen over je eigen leven neemt en dat je zorg draagt voor de ondersteuning die je nodig hebt. Hierdoor neem je verantwoordelijkheid voor jezelf  in lichamelijk, sociaal en psychisch opzicht.

Je zou kunnen zeggen dat het om persoonlijk leiderschap gaat. Jij bent de leidinggevende in je eigen leven en je mag je eigen leven managen.

Hier lees je artikelen

Artikelen over Innerlijke Kind Werk

Weg verleden, ik wil blij zijn

Weg met dat verleden, ik wil vooruit!

‘Ik wil geen aandacht schenken aan het verleden. Ik wil genieten van de mooie dingen.’
Met deze opmerking kwam ze binnen. Ze had er genoeg van, van al die negativiteit en vond het de hoogte tijd om te gaan genieten. Ze wilde niet graven in het verleden, maar vooruit. Dus ik vroeg haar wat ze van mij verwachte? Even bleef het stil en toen volgde er een wat ongemakkelijke glimlach: ‘Dat jij mij vertelt hoe ik ervoor kan zorgen dat ik niet steeds weer in die negativiteit beland.’

Lees verder »
En toen nam de angst het over....

Als angst het overneemt

Steun dat is wat ze nodig had. Ze wist het, verzamelde al haar moed en maakte een belafspraak. Ze voelde de paniek, het was teveel wat ze van zichzelf vroeg, maar ze moest het afmaken. Ze zag geen andere uitweg dan doorgaan, ander zou het nooit meer goed komen.

Lees verder »
Therapie, innerlijk kind werk

Controle houden door iets niet te doen

En toch drukte ik weer op ‘verwijderen’ in plaats van ‘plaatsen’. Wederom verdwenen mijn woorden in het niets. Niet omdat ze het delen niet waard waren, maar omdat iets in mij bang werd. Dit was niet de eerste keer dat ik mezelf dit zag doen. Ondanks dat mijn gezonde verstand weet dat ik mijn woorden met de wereld mag delen, ondanks alles wat ik geleerd heb als lichaamsgericht (trauma) Therapeut, drukte ik toch op ‘delete’ en hield ik mezelf weer in.

Lees verder »
Onderstroom; een niet zichtbare, maar wel voelbare kracht in een gesprek

Onderstoom: niet zichtbaar, wel voelbaar

Je kent het vast: Zo’n gesprek waar je helemaal op leeg loopt en jezelf vervolgens afvraagt hoe je in vredesnaam in die situatie terecht bent gekomen.
Het kan dan zomaar zo zijn dat je een gesprek hebt gevoerd waar een onderstroom in aanwezig was. Een onzichtbare, onhoorbare, maar o zo voelbare stroom.

Lees verder »
Keuzes maken en iets mogen willen van jezelf, zodat je kan zijn wie je bent

Iets willen, mag dat wel?

Erkennen van jouw eigen wil en daar verantwoordelijkheid voor nemen, terwijl je in verbinding blijft met de ander. Dat was het thema van dag vier van de training Vrouw-zijn, met hart en ziel.

Lees verder »

Gratis online training

Herstel de verbinding met jezelf

Laat je inspireren en ervaar wat de taal van je lichaam, psyche en energie jou te vertellen hebben. Vul hieronder je gegevens in en ontvang direct gratis deze online training!